Kuopion Invalidit ry on yhdistys henkilöille, joilla on fyysinen vamma.

Yhdistys on perustettu vuonna 1937 ja toimii Kuopion kaupungin alueella liitoskuntineen. Yhdistys on Invalidiliitto ry:n jäsenyhdistys ja yksi seitsemästä liiton perustajayhdistyksestä. Yhdistys ottaa huomioon toiminnassaan Invalidiliiton toiminnan painopisteet sekä Kuopion hyvinvointistrategian. Yhdistyksen vuoden pääteema painottuu saavutettavuuteen.

Keskeisimmiksi toiminnoiksi nostetaan vertais- ja vaikuttamistyö saavutettavuutta unohtamatta. Pajuconsulting:ltä ostetulta elinvoimaisen yhdistyksen suunnittelupäivältä saatua visiointia hyödynnetään kuluvana kalenterivuotena sekä tulevaisuudessa. Keväällä aiheen tiimoilta jatkuu yhdistyksen sparraus.

Tehdään aktiivisesti yhteistyötä eri järjestöjen ja toimintakeskuksien kanssa. Kolmannen sektorin toimijana yhdistyksen toiminta alue on laajentunut kuntaliitosten myötä. Liitoskuntien yhteistyötä lujitetaan.

Ohjataan jäsenistöä Kansalaistoiminnan keskus Tukipilarin ja OLKA:n  järjestämiin tapahtumiin.

Kunnallisissa vammaisfoorumin kokouksissa on vahva edustus yhdistyksellä.

TOIMINTA

• vaikuttaminen yhteiskuntaan lainsäädäntöasioissa
  • jäsenpalvelu, neuvonta, opastus
  • tiedotus, koulutus
  • toimikuntien järjestämät harraste-, liikunta-, ja virkistystoiminta.

PALVELUTOIMINTA

• sosiaalinen vammaispalvelu ja lainsäädäntötietous
  • vertaistukea
  • yhdistyksen toimistolla laaditaan asiakirjoja eri elämäntilanteisiin, perukirjoja, veroilmoituksia ja autetaan lomakkeiden täytössä ym pientä korvausta vastaan.

Blogi 1.7.2024

Virpi Sourunjärvi

Harjoittelu vammaispoliittisen ohjelman parissa - Oppimiskokemuksia ja tulevaisuuden näkymiä

Harjoitteluni työn opinnollistamisena Kuopion vammaisneuvoston vammaispoliittisen ohjelman valmistelun parissa tarjosi ainutlaatuisen mahdollisuuden oppia ja kehittyä. Toimin luottamustehtävissäni Kuopion vammaisneuvoston varapuheenjohtajana Kuopion Invalidit ry:n edustajana. Työskentely vammaispoliittisen ohjelman parissa auttoi ymmärtämään syvällisesti vammaisjärjestöjen merkitystä ja toiminnan monimuotoisuutta. Tässä blogikirjoituksessa jaan keskeisiä oppimiskokemuksiani viestinnästä, verkostotyöstä ja järjestötyön tulevaisuudesta.

KUVA Alt-teksti: Kuva toritapahtumasta, jossa ihmiset keskustelevat ja esittelevät erilaisia apuvälineitä.

Viestinnän ja verkostotyön oivallukset

Yksi harjoittelun tärkeimmistä opetuksista liittyi viestinnän ja verkostotyön merkitykseen. Vammaispoliittisen ohjelman laatiminen vaatii laajaa yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa. Opin, että selkeä ja tehokas viestintä on keskeistä tavoitteiden saavuttamisessa. Jokaisen osapuolen tulee ymmärtää, mitä heiltä odotetaan ja miten he voivat osallistua prosessiin.

Verkostotyö auttoi minua hahmottamaan, kuinka erilaiset toimijat voivat täydentää toisiaan. Eri järjestöjen ja kaupungin työntekijöiden välinen yhteistyö toi esiin monipuolisia näkökulmia ja ratkaisuja, joita en olisi yksin keksinyt. Tämä kokemus korosti tiimityön merkitystä ja opetti minulle arvokkaita taitoja, joita voin hyödyntää tulevaisuuden työelämässä.

Järjestötyön tulevaisuus

Järjestötyön tulevaisuudessa korostuvat entistä enemmän digitalisaatio ja monikanavainen viestintä. Sähköisten työkalujen hyödyntäminen helpottaa tiedon jakamista ja yhteistyötä, mutta se vaatii myös uusia taitoja ja resursseja. Harjoittelun aikana huomasin, kuinka tärkeää on pysyä ajan tasalla teknologian kehityksestä ja hyödyntää sitä järjestötyössä.

Toinen merkittävä muutos on yhteisöllisyyden ja osallisuuden korostuminen. Vammaisjärjestöjen on tärkeää luoda tiloja, joissa kaikki voivat osallistua ja vaikuttaa. Tämä vaatii jatkuvaa vuoropuhelua ja osallistavien toimintamallien kehittämistä. Harjoitteluni opetti minulle, kuinka tärkeää on kuunnella ja ottaa huomioon erilaisten ihmisten tarpeet ja näkemykset.

Opiskelijat järjestöissä

Järjestöjen kannattaa ehdottomasti ottaa opiskelijoita harjoitteluun. Opiskelijat tuovat mukanaan tuoreita näkökulmia ja uusia ideoita, jotka voivat rikastuttaa järjestöjen toimintaa. Harjoittelu tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden soveltaa teoreettista osaamistaan käytännössä ja kehittää ammatillisia taitojaan.

Opiskelijoiden mukanaolo lisää myös järjestön resursseja ja voi auttaa toteuttamaan projekteja, jotka muuten jäisivät tekemättä. Harjoittelun kautta opiskelijat saavat arvokasta kokemusta, joka valmistaa heitä paremmin tulevaisuuden työelämään. Samalla järjestö saa nuoria, motivoituneita toimijoita, jotka voivat tuoda uutta energiaa ja innostusta.

Yhteenveto

Harjoitteluni Kuopion vammaispoliittisen ohjelman parissa oli erittäin opettavainen ja antoisa kokemus. Opin paljon viestinnästä, verkostotyöstä ja järjestötyön tulevaisuuden haasteista ja mahdollisuuksista. Toivon, että järjestöt jatkavat opiskelijoiden ottamista harjoitteluun, sillä se hyödyttää sekä järjestöjä että opiskelijoita.

Yhteistyön ja jatkuvan oppimisen kautta voimme kehittää vammaisjärjestöjen toimintaa ja tehdä yhteiskunnastamme entistä inklusiivisemman ja oikeudenmukaisemman kaikille.

Virpi Sourunjärvi (yhteisöpedagogiopiskelija, Humak)